AFBOUW

Meer weten?

Ondertussen in de tunnel...

Naast  het afwerken van beton, zijn de mannen van team Afbouw ondergronds ook druk bezig met het aanbrengen van barriers. Dat zijn lage betonnen wandjes tegen de tunnelwanden. De barriers zijn een soort vangrails: ze geleiden het verkeer en  zorgen ervoor dat auto’s niet tegen de tunnelwanden aanrijden. De barriers komen  tegen de zijkanten van alle vier de tunnelbuizen en bij de tunnelmonden. Met die  klus zijn de mannen ondergronds wel even zoet. Want in totaal moet er zo’n 19 kilometer aan barrier worden aangelegd. En net als bij het betonwerk voor de  ruwbouw van de dubbellaagse tunnel, komt daar veel handwerk - in de vorm van  vlechtwerk - bij kijken.

Passen en meten geldt trouwens niet alleen voor  het bovengrondse werk, maar ook in de tunnel. De barriers in de bovenste en  onderste buizen zijn namelijk niet gelijk aan elkaar. In de bovenste buizen voor  lokaal verkeer (N2) zijn de barriers breder en hoger dan in de onderste buizen  voor doorgaand verkeer (A2). Dat heeft te maken met de maximumsnelheid. Waar verkeer in de onderste buizen straks 100 kilometer per uur mag rijden, ligt die snelheid in de bovenste buizen lager: 80 kilometer per uur. In elke tunnelbuis moet er voldoende ‘doorkijk’ zijn, zodat weggebruikers een goed overzicht hebben op de weg die vóór hen ligt. Die doorkijk - in vaktermen zichtlijn - moet bij een hogere snelheid ruimer zijn. Daarom zijn de A2-buizen breder. Wie vorig jaar tijdens de Dag van de Bouw de A2-tunnel bezocht, heeft dat wellicht opgemerkt. Maar de rijstrookbreedte is voor alle 4 de tunnelbuizen hetzelfde: 3,3 meter.

AFBOUWWERK IN DE TUNNELBUIZEN

19 februari 2015

M2193841-v

M2193847-v

M2193851-v

M2193853-v

M2193857-v

M2193859-v

M2193861-v

M2193864-v

M2193868-v

M2193875-v

Fotografie: Reen van Beek