TUNNELONDERHOUD

TUNNELONDERHOUD: EEN WERELD ONDER DE GROND

Geplaatst op 26 juni 2018

De Groene Loper krijgt steeds meer haar gewenste kleur. Maar wist u dat er onder al dat groen nog een hele wereld schuil gaat? En dan hebben we het niet alleen over de weggebruikers die nu binnen zo’n drie minuten aan de andere kant zijn. Strukton en Rijkswaterstaat zijn elke dag bezig met het onderhoud aan de tunnel. Een verhaal over een wereld onder de grond.

Strakke regie

“We sluiten zo’n zes keer per jaar de tunnel twee nachten voor onderhoud”, vertelt Mark Kuin, bedrijfsleider bij Strukton. “Dat doen we tussen 22.00 en 6.00 uur, zodat de weggebruikers er zo min mogelijk last van hebben. Het voordeel van de twee lagen is dat we steeds aan één tunnellaag werken, terwijl de andere open blijft. Dan is er altijd doorstroming van verkeer.” Zo’n tunnelsluiting wordt strak geregisseerd, aldus Mark. “De wegverkeersleiding zorgt eerst voor de rode kruisen boven de weg. Zodra er geen verkeer meer in de tunnel is, wordt de weg afgezet en gaan de slagbomen omlaag. Daarna worden er extra barrières, voertuigen, voor de ingangen gezet, zodat er echt niemand naar binnen gaat. Dit is in verband met de veiligheid van het onderhoudsteam. Vervolgens gaan we in een gesloten colonne de tunnel in en kan het onderhoud beginnen.” De tijdsdruk is hoog. “Absoluut, want we moeten echt om 6.00 uur weer open. Om 3.30 uur beginnen we daarom met alles te checken. Is alles klaar? Alles opgeruimd? Door de voorbereidingen en controle achteraf blijven er maar vier en een half uur over voor het daadwerkelijke onderhoud. Maar veiligheid staat voorop.”

Trots

Waarom is in een spiksplinternieuwe tunnel toch onderhoud nodig? “Onderhoud is niet alleen repareren of vervangen”, vertelt Edwin Peters, Hoofdmonteur. “We werken juist preventief. Er zijn bijna zo’n 100 verschillende soorten installaties. Van ventilatoren tot brandslangen en van verlichting tot bewakingscamera’s. Die moeten allemaal goed blijven werken. Daarom wordt alles gemonitord op kleine afwijkingen. Bijvoorbeeld een ventilator die één keer heeft gehaperd of te warm wordt. Dit houden we dan in de gaten en controleren we bij de eerstvolgende tunnelsluiting. Zo voorkomen we dat het een storing wordt.” Wat als er toch een storing optreedt? Mark: “Bij storingen waarbij een of meerdere tunnelbuizen tunnel dicht moeten, zijn we binnen driekwartier ter plaatse en moeten we de storing binnen twee uur herstellen.” Het aantal storingen loopt sinds de opening sterk terug. In de maand na de tunnelopening waren het er 100, nu zijn dat er 20. “Gelukkig zijn dit meestal kleine gebreken en leveren deze geen hinder op voor de weggebruikers. Rijkswaterstaat houdt regelmatig audits. Dat zijn controles van onze werkzaamheden en processen. Ze hebben telkens geen op- of aanmerkingen, maar complimenteren ons voor onze aanpak. Daar ben ik ontzettend trots op!”
Mark (links) en Edwin (rechts) in Dienstengebouw Noord. Mark (links) en Edwin (rechts) in Dienstengebouw Noord.

Blijven testen

Het onderhoudsteam werkt natuurlijk niet alleen maar tijdens de tunnelsluiting. Wat doen ze de rest van de tijd? “Een tunnelsluiting wordt optimaal voorbereid. Er zit heel veel ICT in deze tunnel. De ontwikkelingen gaan razendsnel en updates zijn noodzakelijk. Die testen we altijd vooraf in een testomgeving”, zegt Mark. “En er liggen hier honderden kilometers aan kabel, we hebben een eigen serverruimte, een eigen waterbassin om te blussen bij brand, generatoren voor eigen stroomvoorziening. Dat brengt allemaal onderhoud met zich mee. We willen constant de status weten van onze installaties. Dus we blijven testen en meten.” In de tunnel hangen meer dan 300 camera’s. De beelden worden bij de Verkeerscentrale van Rijkswaterstaat in Helmond in de gaten gehouden, maar ook hier in het Dienstengebouw Noord in Maastricht is een monitorwand. Edwin: “Dit is de back up. Laatst was er bijvoorbeeld een probleem met de glasvezel in Helmond en kon Rijkswaterstaat de tunnel vanuit Maastricht blijven monitoren. De camera’s zijn er om de veiligheid te garanderen en om het verkeersgedrag te volgen.”

Gevoel

Bij calamiteiten kunnen weggebruikers via de vluchtweg veilig naar buiten. Erboven ligt de dienstgang: een smalle gang van 2,3 km lang, waar onderhoud en inspectie plaats vindt. Mark: “Het is natuurlijk veilig, maar als je hier in je eentje doorheen loopt, kan dat best iets doen met je gevoel.” Edwin vult aan: “Daarom heb je constant telefonisch contact met de controlekamer. Je moet je sowieso elk half uur melden. We gaan in de toekomst ook werken met bodycams. Zo zijn we constant aan het optimaliseren.”

Samen

Het tunnelonderhoud is een samenwerking tussen Strukton en Rijkswaterstaat. Mark: “Het onderhoudsteam van Strukton bestaat uit 10 monteurs, maar bij een tunnelsluiting zijn soms wel 70 mensen betrokken. Edwin en ik komen zelf vanuit de Railinfra en hebben veel voor ProRail gewerkt. Hier zijn we gewend om te werken onder tijdsdruk, waarbij onderhoud goed en veilig moet gebeuren. Die operationele ervaring brengen wij mee. Het team is al in februari 2016 gestart met de voorbereidingen en monteurs zijn sinds juni 2016 betrokken, nog voor de opening van de tunnel.” Edwin heeft dit als heel zinvol ervaren: “Op die manier konden we de installaties leren kennen. Die waren nieuw voor ons en zo wisten we wat er op ons af ging komen.” De samenwerking met Rijkswaterstaat verloopt prettig, volgens Mark. “Onze aanpak en houding worden gewaardeerd. Door de manier waarop Rijkswaterstaat onze processen meet, helpen zij ons om constant te verbeteren. Samen zorgen we voor de maximale veiligheid voor de weggebruiker en willen we dat de tunnel altijd beschikbaar is.”
Fotografie: Fred Berghmans en Fotografe.nl