Nu de ruim vijftig verschillende
technische systemen in de tunnel geïnstalleerd zijn, komt er een nieuw team in
beeld in de tunnel; team IBS (team in Bedrijfstelling).
De
in bedrijfstellers zorgen er samen voor dat de tunnel technisch klaar is en dat
de systemen veilig onder spanning gebracht kunnen worden. Hierna start het
testteam met het feitelijke testen. Het in bedrijfstellen en testen gebeurt
volgens uitgebreide protocollen. Zo weten we zeker dat er niks wordt
overgeslagen en elk systeem doet wat het moet doen. Elk systeem is al getest
voor het verlaten van de fabriek. Nu volgt de test per systeem, op locatie (in
de tunnel).
Een
systeem kan pas getest worden als het eerst in bedrijf is gesteld. Als de losse
systemen goed werken, worden ze stapsgewijs aan elkaar gekoppeld. Daarna worden
alle systemen samen getest. Na het testen van de techniek volgt in
de loop van het jaar de finale test tussen ‘techniek’ en ‘mens’. Die finale en
belangrijkste test doet Avenue2 samen met de hulpdiensten en de
wegverkeersleiders van Rijkswaterstaat die de tunnel straks 24/7 in de gaten
houden. Tijdens deze laatste test, beslissen alle partijen samen of een veilig,
dagelijks gebruik is gegarandeerd en dus of de tunnel in gebruik genomen kan worden.