AFBOUW TOTALE VERKEERSSYSTEEM VOOR A2 MAASTRICHT

Ombouw Europaplein

Meer weten?

Over de ombouw van knooppunt Europaplein? Klik dan hier

Let op de borden en zet uw navigatie uit!

Sinds de ombouw van knooppunt Europaplein, moet lokaal verkeer opnieuw rekening houden met gewijzigde routes. Lokaal verkeer rijdt sinds zondag 9 april door de N2-tunnelbuizen rijden. Let goed op de bewegwijzeringsborden. Als u de borden naar uw bestemming volgt, komt u vanzelf op de juiste rijbaan terecht. Kijk op www.a2maastricht.nl/rijroutes voor meer informatie over en uitleg over de nieuwe benamingen op de borden. 

Kijk en rijdt u mee?

De belangrijkste rijroutes en borden waar u op moet letten, ziet u ook in de film over de werking van de tunnel. Bekijk de film hieronder of ga naar onze speciale tunnelpagina en lees meer over de Koning Willem-Alexandertunnel

INGEBRUIKNAME AFRIT 54 EUROPAPLEIN UITGESTELD

Nieuwe datum ingebruikname nog niet bekend

24 april 2017

Plannen is passen en meten, dat blijkt telkens weer tijdens de realisatie van A2 Maastricht. Vorige week meldden wij nog dat afrit 54 bij Europaplein – voor verkeer vanuit Luik richting John F. Kennedysingel – vanaf dinsdag 25 april open gaat voor verkeer. Nu moeten we hierop terug komen: onderzoek heeft uitgewezen dat de ondergrond nog onvoldoende tot rust is gekomen. De ingebruikname van afrit 54 Europaplein wordt daarom uitgesteld.

Extra veiligheidsmaatregelen

Van het uitstel maken we intussen gebruik om extra maatregelen te nemen voor de veiligheid van weggebruikers.  Ter hoogte van de aansluiting A2/afrit 54 plaatsen we een zogenaamde RIMOB,  oftewel een Rimpelbuisobstakelbeveiliger. Een RIMOB functioneert als het ware als een kreukelzone en vangt een groot deel van de klap op bij aanrijdingen aan de kopse kant. Vóór ingebruikname van afrit 54 Europaplein installeren we de RIMOB. 
De RIMOB beschermt weggebruikers bij aanrijdingen aan de kopse kant De RIMOB beschermt weggebruikers bij aanrijdingen aan de kopse kant

Nog niet klaar!

De inrichting van knooppunt Europaplein gaat door tot in het najaar. Dan sluiten we de bovengrondse Groene Loper via een nieuw aan te leggen weg naast Dienstengebouw Zuid – het Winterbed – aan op de John F. Kennedysingel. Zodra het Winterbed in gebruik wordt genomen verdwijnt de oprit naar Luik vanaf de Sint Gerardusweg. De bestaande oprit is dan niet meer nodig: via het Winterbed kan lokaal verkeer in alle rijrichtingen doorgaan.

Afbouw totale verkeerssysteem A2 Maastricht: tot zomer 2017

Tot in de zomer van 2017 gaan we verder met de afbouw van het totale verkeerssysteem voor A2 Maastricht. Zo zijn we nog druk in de weer met het aansluiten van de viaducten Noorderpoort-Noord en Noorderpoort-Zuid. En ook bij kruispunt Geusselt zitten de werkzaamheden er nog niet op: hier sluiten we de Viaductweg aan op de dive-under Terblijterweg, zodat verkeer straks vanaf de Noorderbrug in één keer door kan rijden richting de A2 naar Eindhoven of de A79 richting Heerlen. Ter hoogte van de Viaductweg realiseren we een nieuwe afrit –afrit 53 – voor verkeer vanuit het noorden richting Noorderbrug/Centrum Noord.

Als laatste is het kruispunt Meerssenerweg/Viaductweg aan de beurt. Als de viaducten Noorderpoort-Noord en Noorderpoort-Zuid in gebruik zijn richten we de kruising opnieuw in zodat afslaan in alle richtingen weer mogelijk wordt. Verkeer moet tijdens werkzaamheden steeds rekening houden met hinder door afsluitingen, omleidingsroutes en extra reistijd.
Fotografie: Fred Berghmans en Aron Nijs