ONDERTUSSEN IN DE TUNNEL...

Aangepaste tunnelrondleiding

Vanwege het agraccen is het niet mogelijk om de tunnel in te gaan tijdens de rondleiding. Momenteel geldt een aangepaste route, naar verwachting tot eind mei. Bedankt voor uw begrip!

Passen en meten

Voor het agraccen in de tunnelbuizen is veel onderlinge afstemming nodig tussen de verschillende teams in de tunnel. Zo moeten de machines voor het agraccen en asfalteren steeds langs kunnen rijden. Daarom zijn bijvoorbeeld tijdelijke stroomkasten al op hoogte aangebracht. Tijdens en na afloop van het agraccen is de hele tunnelbuis vrijwel ontoegankelijk. Het agrac moet immers voldoende tijd krijgen om tot rust te komen en de juiste sterkte te bereiken. Maar de wegenbouwers hebben méér uitdagingen waar ze rekening mee moeten houden. Zo zetten ze
bijvoorbeeld geen gewone kiepwagens in voor het agraccen en asfalteren, maar ‘schuifbakken’ die hun lading overal kwijt kunnen, ongeacht de hoogte van een tunnelbuis.

Asfalt in de tunnel

Hoewel het agrac en de eerste asfaltlagen nu al worden aangebracht in de verkeersbuizen, laat de definitieve deklaag nog even op zich laten wachten, tot in 2016. Pas als de dubbellaagse tunnel bijna opengaat voor verkeer, brengen de wegenbouwers de laatste asfalt deklaag aan.

AGRACCEN IN DE TUNNELBUIZEN

Geplaatst op 6 mei 2015

In de tunnel zijn naast de mannen van team afbouw en VTTI (verkeers- en tunneltechnische installaties) inmiddels ook de wegenbouwers van Avenue2 aan de slag. De komende weken brengen zij in de bovenste tunnelbuizen (N2-buizen) de uitvullagen voor de toekomstige rijbanen aan. De uitvullagen zorgen ervoor dat de rijbanen in de juiste verkanting liggen. Dat is niets anders dan een schuin wegdek, dat ervoor zorgt dat verkeer - met name in bochten - comfortabel doorrijdt en water goed wegstroomt naar de afvoerputten. De uitvullagen in de dubbellaagse tunnel bestaan voor een groot deel uit agrac: een mengsel van gebroken asfalt, cement, zand en water dat in een mengmachine bij Geusselt wordt gemixt. De voorbereidingen voor het agraccen zijn al in volle gang, met het aanbrengen van een zogenaamde ‘asfaltspie’. Donderdag 7 mei is het zover, dan start het agraccen in de bovenste tunnelbuizen. 
Precisiewerk
De wegverkanting in de tunnel vraagt om precisiewerk van de wegenbouwers. De dikte van de uitvullaag verschilt namelijk per locatie, van 0 tot wel 50 centimeter in de bochten. Om ervoor te zorgen dat het agrac per tunnelbuis tot op precies de juiste hoogte wordt aangebracht, heeft de machinist in zijn cabine een beeldscherm met daarop een model van het 3D-ontwerp. Toch kunnen we de uitvullaag niet helemaal van agrac maken. Een agrac-fundering moet namelijk minimaal 8 centimeter dik zijn om voldoende ondersteuning te bieden. Die dikte wordt niet overal gehaald. Op die plekken waar we geen agrac kunnen toepassen, brengen we meteen asfalt of asfaltspie - een mengsel van asfalt - aan.
Over de hele lengte van de tunnelbuizen brengen we een laag asfaltspie aan voordat het agraccen begint Over de hele lengte van de tunnelbuizen brengen we een laag asfaltspie aan voordat het agraccen begint
Laag voor laag
In de westelijke N2-tunnelbuis - voor lokaal/regionaal verkeer van noord naar zuid - zit de asfaltspie er inmiddels in. Vanaf deze week brengen we hier ook de agrac-fundering aan. Binnen een paar uur nadat het agrac is aangebracht, volgt een eerste kleeflaag die uitdroging voorkomt. Een tweede kleeflaag zorgt ervoor dat het asfalt goed aan het agrac hecht. De eerste asfaltlaag volgt een dag na het agraccen. Het agraccen in de tunnelbuizen gebeurt steeds in deze volgorde, totdat na ongeveer 4 dagen de hele wegfundering in de westelijke N2-tunnelbuis gereed is. Daarna moet het agrac hier rusten om de juiste sterkte te bereiken. Pas na een paar weken mag het eerste zware werkverkeer over de agrac-fundering rijden.

Medio mei gaat het agraccen verder in de oostelijke N2-buis, voor lokaal/regionaal verkeer van zuid naar noord. De onderste tunnelbuizen (A2-buizen) moeten nog even wachten op hun beurt: daar start het agraccen naar verwachting in de loop van juni.
Werktijden
Op werkdagen – maandag tot en met vrijdag – mixen we de grondstoffen van 07.00 tot 18.00 uur in de mengmachine bij Geusselt. Ook het agraccen gaat op werkdagen door van 07.00 tot 18.00 uur. Toch zit de klus er dan nog niet op, want de kleeflagen die het agrac beschermen tegen uitdroging moeten binnen een paar uur na afloop worden aangebracht.
Fotografie: Reen van Beek