VTTI

Verkeerstechnische en TunnelTechnische Installaties
De verlichting hangt straks boven de middenstreep en staat altijd aan. De verlichting hangt straks boven de middenstreep en staat altijd aan.

Over tunnelinstallaties...

Kom meer te weten via de themapagina 'Hoe werkt de tunnel straks?'. Hier bekijkt u ook de film over het gebruik en functioneren van de toekomstige Koning Willem-Alexandertunnel.

ONDERTUSSEN IN DE TUNNEL...

Geplaatst op 8 september 2015

In A2 Actueel van 9 augustus kon u zien hoe de maatvoerders de coördinaten voor de verschillende tunnelinstallaties - waaronder de verlichting - uitzetten. Een voorbereidende precisieklus op het daadwerkelijke montagewerk. Inmiddels is team VTTI gestart met het aanbrengen van de eerste tunnelverlichting.
 
Projectleider Henk Janse weet de cijfers zo op te noemen: “1462 armaturen moeten er worden opgehangen in de vier verkeersbuizen”, vertelt hij. “Daarvoor zijn vier ploegen van elk drie man aan de slag. Eentje boort de montagegaten en twee collega’s zorgen voor bevestiging van de armaturen aan het tunnelplafond.”

Puntverlichting
In het wegontwerp van de tunnel gaat veel aandacht uit naar visuele begeleiding van verkeer. De verlichting komt bijvoorbeeld precies boven de middenstreep van de rijbaan te hangen. Zo geeft de verlichting het verloop van de weg weer, waardoor automobilisten op hun rijstrook blijven en niet te ver naar links of rechts gaan rijden. In de dubbellaagse tunnel A2 Maastricht passen we zogenaamde puntverlichting toe, in de vorm van hoge druk natriumlampen (in vaktermen SON-T verlichting). Puntverlichting bestaat uit meerdere, losse lichtbronnen aan het tunnelplafond.

Slim systeem
De tunnelverlichting brandt straks altijd. Het verlichtingsniveau is afhankelijk van de sterkte van het daglicht buiten, en past zich automatisch aan. Bij de tunnelmonden komt bovendien speciale in- en uitgangsverlichting, om het verschil in lichtsterkte buiten en binnen de tunnel op te vangen. Voor weggebruikers ontstaat zo een geleidelijke overgang. Bij zonnige dagen gaat het verlichtingsniveau bijvoorbeeld omhoog, terwijl bij somber weer of in de late uren minder verlichting nodig is. De ingangsverlichting is verder zo ontworpen dat weggebruikers - nog vóór de tunnel - zo goed mogelijk de auto’s zien die voor hen de tunnel inrijden. Eenmaal in de tunnel mag er niet te veel licht zijn, want dan vallen de remlichten minder goed op.
Bij de tunnelmonden wordt extra verlichting aangebracht. Bij de tunnelmonden wordt extra verlichting aangebracht.
Het monteren van de verlichting is vrij intensief werk. Het monteren van de verlichting is vrij intensief werk.
Fotografie: Reen van Beek