VTTI

Verkeerstechnische en TunnelTechnische Installaties

Hart van de tunnel

In de twee Dienstengebouwen - bij de tunnelmonden - bonkt het hart van de tunnel. Van hieruit worden de technische installaties in de tunnel gevoed. In de gebouwen komt allerlei apparatuur voor het functioneren van de tunnelinstallaties. Denk aan besturingskasten, transformatoren en tal van kabels en leidingen. De Dienstengebouwen bieden ook ruimte aan noodstroomaggregaten en een back up energievoorziening. Via de Dienstengebouwen hebben monteurs verder toegang tot de dienstgang in het middentunnelkanaal, waar alle kabels en leidingen netjes in goten zijn aangelegd. Voor elk tunnelsysteem zijn hier straks ook weer verdeelkasten aanwezig.

Testfasering uitgelegd

Aan het testen van tunnelinstallaties wordt veel tijd en aandacht besteed. Elk systeem wordt los getest voor het verlaten van de fabriek, tijdens de Factory Acceptance Test (FAT). Deze test wordt uitgevoerd bij de leverancier. Als de FAT goed is afgerond, worden de systemen in de tunnel geplaatst en doorlopen we de test per systeem opnieuw: dat is de Site Acceptance Test (SAT). Als de losse systemen goed werken, worden ze stapsgewijs aan elkaar gekoppeld. Want tunnelinstallaties moeten niet alleen afzonderlijk goed functioneren, maar vooral samen. Dit ‘samenwerken’ van de technische systemen wordt getest bij de integrated Site Acceptance Test (iSAT). In alle gevallen gebeurt het testen volgens uitgebreide testprotocollen. Zo weten we zeker dat er niks wordt overgeslagen en dat een systeem doet wat het moet doen.

De allerlaatste test is de SIT: de Site Integration Test. Deze integrale acceptatietest doen we samen met de operators van Rijkswaterstaat die de tunnel straks 24/7 in de gaten houden en de samenwerkende hulpdiensten die mogelijk in de tunnel in actie moeten komen. Zij zijn er ook klaar voor om met de tunnel te werken? Tijdens deze laatste test beslissen alle partijen samen of een veilig dagelijks gebruik van de tunnel is gegarandeerd, en dus of de tunnel open kan.

ONDERTUSSEN IN DE TUNNEL...

Geplaatst op 22 september 2015

In de tunnel en de Dienstengebouwen plaatst team VTTI steeds meer technische installaties. Voordat de verschillende systemen hier een plek krijgen, worden ze eerst uitgebreid getest. Onder andere in de fabriek waar een systeem wordt gemaakt. De Fabriek Acceptatie Test (FAT) is de laatste test die wordt gedaan, voordat een systeem of installatie op transport gaat naar Maastricht. Bert van Mourik - Leadengineer Energievoorziening - was onlangs bij zo’n FAT.

“Bij een FAT controleren we een systeem of installatie op de plek waar het is gebouwd”, licht Bert toe. “Onlangs ben ik zelf naar Frankrijk afgereisd, om daar - in de fabriek van Schneider Electric - de transformatoren en middenspanningsverdelers te testen voor de tunnel A2 Maastricht.”

Energie leveren
In de tunnel komen allerlei systemen die ervoor zorgen dat iedereen straks dagelijks en op een veilige manier gebruik kan maken van de tunnel. Om alles te laten functioneren, is een goede energievoorziening nodig. De transformatoren (trafo’s) en middenspanningsverdelers zijn onderdeel van die energievoorziening. De trafo’s zorgen ervoor dat spanning kan worden omgezet en de middenspanningsverdelers verdelen de spanning over de verschillende trafo’s. Vanaf de trafo’s wordt de energie via verdeelkasten geleverd aan de tunnelinstallaties.

FAT in Frankrijk
Aan het testen van alle installaties wordt veel aandacht besteed. “Mijn bezoek aan Frankrijk duurde een week”, vertelt Bert. “Vanaf Schiphol ben ik samen met iemand van Schneider Nederland naar Lyon gevlogen, om daar twee middenspanningsverdelers te testen. In Metz stonden vervolgens nog zeven trafo’s op ons te wachten. Bij het afnemen van de FAT doen we eerst altijd een cosmetische test. We kijken of het systeem compleet is, of er geen beschadigingen zijn en of het is gebouwd volgens de vastgestelde eisen en specificaties. Als die check is gedaan, volgt de functionele test.”

Bert van Mourik - Leadengineer Energievoorziening - inspecteert samen met een fabrieksmedewerker de trafo’s voor de tunnel A2 Maastricht. Bert van Mourik - Leadengineer Energievoorziening - inspecteert samen met een fabrieksmedewerker de trafo’s voor de tunnel A2 Maastricht.
Ook de middenspanningsverdelers worden nauwkeurig nagelopen. Ook de middenspanningsverdelers worden nauwkeurig nagelopen.
Meten is weten
“Bij de functionele test kijken we echt naar de werking van een systeem”, gaat Bert verder. “Voor de trafo’s hebben we daarvoor verschillende metingen uitgevoerd. We controleerden bijvoorbeeld hoeveel stroom nodig is en wat er gebeurt met de temperatuur van de trafo’s wanneer het vermogen wordt opgevoerd. Ook hebben we een kortsluitproef en geluidstest gedaan. Omdat de trafo’s in de Dienstengebouwen bovenop de tunnel komen te staan - met bebouwing in de buurt - mogen ze niet teveel lawaai maken. Dat soort zaken moeten we allemaal nagaan.”

Test na test
Het is een leuk onderdeel van het vak, vindt Bert. Tegelijkertijd is zo’n week ook best vermoeiend. “Het zijn lange en inspannende dagen, waarbij je goed moet opletten. Je bent er steeds op gespitst dat de keuring nauwkeurig en eerlijk verloopt, zonder dat zaken worden weggemoffeld.” De testen in Frankrijk zijn goed verlopen. “We wilden nog wel een paar punten aangepast hebben. Maar dat is nu in orde. De trafo’s en middenspanningsverdelers staan inmiddels in de Dienstengebouwen. Daar worden ze straks opnieuw aan testen onderworpen. We zijn dus nog wel even bezig”, sluit Bert af.
De trafo's hebben inmiddels een plek gekregen in de Dienstengebouwen. De trafo's hebben inmiddels een plek gekregen in de Dienstengebouwen.
Fotografie: Bert van Mourik en Reen van Beek