TUNNELORGANISATIE

VIRTUELE BRANDWEERTRAINING

Geplaatst op 29 oktober 2015

Wanneer de Koning Willem-Alexandertunnel eind 2016 open gaat, moeten de hulpdiensten hem door en door kennen. Zodat ze in geval van nood doeltreffend te werk kunnen gaan. Daarom zijn de voorbereidingen voor de hulpverlening nu al in volle gang. Bij de brandweer zijn er zo’n 250 brandweerlieden betrokken bij dit opleidingstraject.

Een belangrijk onderdeel zijn de virtuele trainingen in het Regionaal Opleidingscentrum in Margraten. Die vonden de afgelopen weken plaats. Doel van de virtuele training is om de deelnemers vertrouwd te maken met de dubbellaagse tunnel. De focus ligt op die elementen: op het oefenen van de routes die de brandweer moet volgen bij het aanrijden, op het verkennen van een noodsituatie en op de onderlinge taakverdeling. Deelnemers zijn de bevelvoerders; de mannen die leiding geven aan een brandweerwagen.

Computerspel
De oefening heeft veel weg van een computerspel. Hij vindt plaats in twee kamers, waarin telkens een televisiescherm en een joystick staan. Er doen twee cursisten mee, een in elke kamer. Want straks zijn er twee brandweerwagens die hulp verlenen: een komt van de kazerne in het zuiden, de andere vanuit die in het noorden. De cursisten nemen plaats achter de joystick, waarna ze eerst een introductie krijgen over hoe ze die moeten gebruiken.

Regisseur
Daarna start een regisseur in een aparte controlekamer enkele verschillende scenario’s, zoals bijvoorbeeld een zwaar ongeval in de tunnel. Het is aan de cursisten om daar correct op te reageren. Wanneer de simulatie goed wordt uitgevoerd, ‘ontmoeten’ ze elkaar in de virtuele tunnel zodat ze samen hulp kunnen verlenen.

Juiste keuze rijroute
Veel aandacht gaat naar de route die wordt afgelegd om tot bij de plaats van de noodsituatie te komen. Dit omdat keuze van de rijroute voor 85% het succes van de inzet
bepaalt. En aangezien de A2-tunnel tien tunnelmonden heeft (zes bij Geusselt en vier bij Europaplein), zijn er dus heel wat mogelijkheden.

Zwiterland
Na 24 sessies zitten de virtuele trainingen erop. Maar dat betekent niet dat het opleidingstraject erop zit, in tegendeel. In het voorjaar van 2016 trekt de brandweer zelfs naar Zwitserland, waar ze gaan trainen in een echte ‘oefentunnel’. En daarna traint de brandweer ook nog in de Koning Willem-Alexandertunnel zelf, voordat deze open gaat.