Kwaliteit, veiligheid en zorgvuldigheid

Zoals bekend testen wij dit najaar de installaties van de tunnel in combinatie met procedures en werkprocessen van Rijkswaterstaat en de hulpdiensten. Deze weken beoordelen wij de uitkomsten van dit testtraject om te constateren of er nog restpunten zijn die voor de ingebruikname van de tunnel opgelost moeten worden. Aansluitend volgt een bestuurlijk traject om te besluiten of ingebruikname aan het einde van dit jaar kan plaatsvinden of naar begin volgend jaar schuift.

Het uitgebreid testen van de installaties moet de veiligheid voor de weggebruiker aantonen en de betrouwbaarheid en gebruik van de systemen. Uitgangspunt is en blijft: kwaliteit, veiligheid en zorgvuldigheid gaan voor snelheid. We zijn er trots op dat we in een periode van tien jaar de hele planvoorbereiding en realisatie hebben doorlopen. Natuurlijk is iedereen benieuwd wanneer we kunnen gaan rijden. Op dit moment willen we vooral de rust bewaren voordat we een definitief moment kiezen voor de ingebruikname. Wij houden u op de hoogte. 

ONDERTUSSEN IN DE TUNNEL...

Geplaatst op 8 november 2016

Sinds begin oktober testen en oefenenen we de combinatie van installaties met procedures en werkprocessen van Rijkswaterstaat en hulpdiensten in de tunnel. Deze uitgebreide testen en oefeningen  moeten niet alleen de veiligheid voor de weggebruiker aantonen, maar ook de betrouwbaarheid en gebruik van de systemen. 
De meeste oefeningen vinden plaats bij de tunnelmonden van Geusselt. U zult daar af en toe voertuigen zien van Rijkswaterstaat, politie, brandweer en ambulance. De oefeningen moeten uitwijzen of de techniek in en om de tunnel werkt en of de medewerkers goed uit te voeten kunnen met de voorgeschreven werkwijze.

Niet alleen in deze voorbereidingstijd wordt veel aandacht besteed aan het opleiden, trainen en oefenen. Ook als de dubbellaagse tunnel in gebruik genomen is, ligt er een opleidingsprogramma vast om de hulpdiensten en Rijkswaterstaat vakbekwaam te houden en kennis en ervaring met incidenten in de tunnel verder uit te bouwen. Op deze manier zijn de betrokken medewerkers altijd voorbereid om adequaat te handelen bij incidenten die zich in de tunnel kunnen voordoen.
Eindoefening óók beginoefening
De multidisciplinaire oefeningen in de tunnel zijn de afsluiting van het Opleiding- Training- en Oefenprogramma voor de ingebruikname én gelijk het begin van het OTO-programma ná de ingebruikname. De grote gezamenlijke eindoefening is namelijk óók de eerste van een verplichte, realistische, gezamenlijke oefening die elke vier jaar in de tunnel gaat plaatsvinden.
Wat merkt u van het oefenen?
Rijdt u de komende weken langs Geusselt? Dan ondervindt u geen hinder van de oefeningen. Maar laat u ondertussen niet afleiden door het zien van politie- en brandweerauto’s, ambulances en containers van de hulpdiensten: we zijn aan het oefenen, er is geen ongeluk gebeurd.

Komende vrijdag bereiden we deze multidisciplinaire oefeningen met de hulpdiensten en
Rijkswaterstaat alvast voor met een rookproef in de tunnel. U kunt dan wat rookontwikkeling zien vanuit de tunnelmonden bij Europaplein. Er wordt niet met echt vuur geoefend, maar met een rookmachine.

Via DRIPS (Dynamische Route Informatie Panelen) informeren we de weggebruikers op alle toegangswegen rondom Geusselt over het oefenen in de tunnel.