VRAAG EN ANTWOORD

Meer weten?

N2 ter hoogte van de Oeslingerbaan - januari 2014 N2 ter hoogte van de Oeslingerbaan - januari 2014
Knooppunt Europaplein na realisatie van het A2-project Knooppunt Europaplein na realisatie van het A2-project
Toekomstige rijroutes bij knooppunt Europaplein Toekomstige rijroutes bij knooppunt Europaplein

Plannen = passen + meten

Aan alle werkzaamheden gaat een lange periode van plannen vooraf. De ene  keer vallen werkzaamheden mee, maar soms ook tegen. Samen met de wegbeheerders - Rijkswaterstaat en gemeente Maastricht - stemmen we de werkzaamheden zo goed mogelijk af. Zodat weggebruikers en omwonenden weten waar ze aan toe zijn. Via deze website, digitale Voortgangsberichten en De Ster houden we u op de hoogte van het laatste nieuws!
Verkeer op de N2 blijft tot najaar 2014 in beide rijrichtingen via versmalde rijbanen aan de westzijde doorgaan Verkeer op de N2 blijft tot najaar 2014 in beide rijrichtingen via versmalde rijbanen aan de westzijde doorgaan

Buizen, buizen en nóg meer buizen...

Onder het wegdek van de N2 brengen we tal van riool- en mantelbuizen aan. De rioolbuizen zorgen voor een goede afwatering van het wegdek, de mantelbuizen zijn nodig voor kabels en leidingen. Want voor de talrijke technische installaties in en rond de tunnelmonden zijn straks heel wat kabels en leidingen nodig. Het aantal mantelbuizen neemt dan ook toe naarmate we dichter bij de tunnelmonden komen. Zo kunnen we ook in de toekomst onder de grond aan kabels en leidingen werken terwijl bovengronds verkeer gewoon doorgaat.
Nieuwe wegen tussen Joseph Bechlaan en tunnelmonden Nieuwe wegen tussen Joseph Bechlaan en tunnelmonden

NIEUWE WEGAANSLUITINGEN TUSSEN OESLINGERBAAN EN EUROPAPLEIN

Vraag en antwoord

Waarom worden de N2 en toe- en afrit Oeslingerbaan verbreed?
Om het verkeer van en naar de toekomstige A2-tunnel te kunnen afwikkelen, is een verbreding van rijbanen tussen Oeslingerbaan en Europaplein nodig. Na openstelling van de A2-tunnel rijdt verkeer niet alleen maar via de onderste en bovenste tunnelbuizen van en naar de N2/A2. Ook via de John F. Kennedysingel kan verkeer richting Luik - en andersom - doorrijden. Om al die verkeersbewegingen mogelijk te maken verbreden we de N2 tussen Europaplein en Oeslingerbaan. Tegelijkertijd passen we ook de toe- en afrit Oeslingerbaan aan de toekomstige verkeerssituatie aan.
De A2-tunnel gaat pas op 16 december 2016 open. Dan is het toch nog helemaal niet nodig om de N2 en toe- en afrit Oeslingerbaan nu al aan te passen?
Het duurt nog een paar jaar voordat de A2-tunnel opengaat. Maar er moet veel werk verzet worden voor de aanleg van nieuwe wegen en/of rijbanen. Zo graven we eerst de grond weg om vervolgens de ondergrond te egaliseren. Daarna vullen we de ondergrond aan met nieuwe lagen grond, die we laag voor laag verdichten met een trilwals. Zo ontstaat een stevige wegfundering. Tegelijkertijd komt er nog veel ander werk bij kijken. Zo plaatsen we rioolbuizen voor de wegafwatering en leggen we tal van mantelbuizen onder het wegdek. Na het asfalteren volgt de afwerking: het wegmeubilair. Dat is de verzamelnaam voor alles op en rond een weg, zoals lichtmasten, verkeersportalen (de witte masten over de weg waaraan verkeers- en matrixborden hangen), geleiderails en de wegmarkering.

Meer weten? Bekijk hier de A2-Actueel aflevering van zondag 23 februari 2014

Maar we zijn er nog niet als de rijbanen tussen Oeslingerbaan en Europaplein verbreed zijn. Want dan gaan we verder, ter hoogte van de tunnelmonden bij Europaplein. Daar leggen we een nieuwe rijbanen aan, niet alleen van en naar de tunnelmonden, maar ook van en naar de John F. Kennedysingel. Wilt u meer weten over de toekomstige rijroutes bij Europaplein? Kijk dan op de afbeelding hiernaast. Of klik hier om filmpjes van de toekomstige rijroutes te bekijken.
Waarom worden de nieuwe rijbanen pas ná openstelling van de A2-tunnel in gebruik genomen?
Tussen Europaplein en Geusselt ligt de tijdelijke N2. Deze bestaat uit vier rijbanen, die versmald zijn. Dat is nodig om ruimte vrij te maken voor de tunnelbouwkuip. Extra verkeer past dan ook niet op de tijdelijke N2. Daarom rijdt verkeer straks, na afloop van de werkzaamheden tussen Oeslingerbaan en Europaplein, weer als vanouds richting Eindhoven en/of Luik.
Verkeer op de N2 schuift telkens op, terwijl daarnaast gewerkt wordt. Betekent dit dat ik altijd kan doorrijden?
Verkeer kan meestal doorgaan, maar verkeershinder is onvermijdelijk: niet alleen door versmalde rijbanen, maar ook door afsluitingen en omleidingen. Via onze website, voortgangsberichten en De Ster houden wij u op de hoogte!
Verkeer schuift van rijbaan... Verkeer schuift van rijbaan...
...naar rijbaan ...naar rijbaan
Waarom was afrit Randwyck/Oeslingerbaan vier weken lang afgesloten?
Het eerste deel van de afrit was een eenbaans, maar dat moest veranderen. Net als de toerit is de afrit nu tweebaans, van begin tot einde. Maar verkeer konden we niet laten doorgaan, want een nieuw stukje weg opbouwen naast de bestaande afrit was niet mogelijk. Vier weken lang - tot vrijdag 2 mei - was afrit Oeslingerbaan afgesloten voor verkeer.
Medio juli zijn de rijbanen verbreed. Is het werk tussen Oeslingerbaan en Europaplein dan klaar?
Nee, dan zijn we er nog niet. De hele maand juni krijgt de oostelijke rijbaan tijd om te rusten. Na de bouwvak gaat het werk verder en brengen we – onder andere – een nieuwe laag asfalt aan op de oostelijke rijbaan. Eind september schuiven we weer met verkeer op de N2: alle verkeer gaat dan door via de oostelijke rijbaan. Maar let op: ook nu blijven de rijstroken versmald en geldt een aangepaste maximumsnelheid. Let daarom goed op de verkeersborden. 
 
De ruimte die we vrijmaken door het schuiven met verkeer, gebruiken we deze keer voor de aanleg van nieuwe wegen tussen de Joseph Bechlaan en de tunnelmonden bij Europaplein.