KUNSTWERKEN

De middenpijlers bevinden zich nog vóór de tunnelmonden De middenpijlers bevinden zich nog vóór de tunnelmonden
Ondersteuning voor het brugdek Ondersteuning voor het brugdek
Betonstort voor het dek van de fly-over bij Europaplein Betonstort voor het dek van de fly-over bij Europaplein
Randelementen als afwerking Randelementen als afwerking

FLY-OVER EUROPAPLEIN

Bijgewerkt op 13 december 2013

In het noordelijke deel van het A2-plangebied realiseert bouwer Avenue2 tal van kunstwerken, zoals viaducten, tunneltjes en duikers. In het zuidelijke deel van het A2-plangebied blijft het bij ééntje: de fly-over Europaplein. Eind mei 2013 is de bouw hiervan begonnen.
 
Verbinding A2-tunnel - Kennedysingel
De fly-over Europaplein verbindt de toekomstige uitrit van de bovenste N2-tunnelbuizen met de John F. Kennedysingel. Lokaal en regionaal verkeer rijdt, na openstelling van de A2-tunnel, via de bovenste tunnelbuizen over de fly-over richting John F. Kennedysingel (zie afbeelding hieronder).
Bouwmethode
Pijlers en landhoofden
Voor de fly-over bij Europaplein werden allereerst de middenpijlers gebouwd, nog vóór de tunnelmonden. Aan weerszijden bouwen we de landhoofden. Dat zijn de steunpunten voor de uiteinden van het brugdek van de fly-over. Het eerste deel van de landhoofden bestaat uit gewapende grond. Dat is een solide basis voor het tweede, betonnen deel van de vijf meter hoge landhoofden.
Brugdek
Vóór de tunnelmonden is een rond, houten bouwwerk zichtbaar: dat is de ondersteuning voor het brugdek dat bestaat uit gewapend beton. Gewapend beton is een combinatie van beton en een vlechtwerk van stalen staven, zogenaamde wapening. De wapening maakt het beton sterker en beter bestand tegen scheuren.
Maar in de wapening voor het 70 meter lange brugdek zitten ook mantelbuizen met daarin staaldraden. Die worden 'afgespannen'. Dat wil zeggen dat we de staaldraden aantrekken zodra het beton een zekere sterkte heeft bereikt. Deze bouwmethode zorgt voor een sterk dek, dat niet kan doorbuigen. Extra steunpunten voor het 70 meter lange brugdek zijn daarom niet nodig.
Betonstort
De betonstort voor het brugdek is inmiddels achter de rug: woensdag 30 oktober stortte Avenue2 in één dag tijd 530m3 beton voor het 70 meter lange en 85 centimeter dikke brugdek. Nog vóór de betonstort werden sensoren in de wapening aangebracht. Die meten de ‘rijpheid’ van het beton. Dat is belangrijk voor het afspannen van de staaldraden, want dat moment luistert nauw. Wilt u foto's zien van de betonstort? Klik dan hier.
Afwerking
De afwerking van de fly-over bij Europaplein is in volle gang: aan weerszijden van het wegdek zorgen randelementen niet alleen voor een fraaie afwerking, maar vooral voor de veiligheid van toekomstige weggebruikers. In de loop van 2014 werken we ook de steunpunten verder af. Daar plaatsen we schanskorven, die we vullen met keien. Maar het asfalt op het brugdek moet nog een tijdje op zich laten wachten. Dat brengen we later aan, als ook de wegen van en naar het kunstwerk aangelegd worden.
Vooruitblik
Wilt u weten hoe u de rijroutes bij knooppunt Europaplein eruit zien als de A2-tunnel is opengesteld? Kijk dan op de afbeelding hieronder of klik hier voor een filmpje.
Toekomstige rijrichtingen knooppunt Europaplein Toekomstige rijrichtingen knooppunt Europaplein
Fotografie: Reen van Beek