MIJLPALEN

22 kunstwerken voor A2 Maastricht

KUNSTWERK SPOORVIADUCT

Begin 2013 startte de bouw van het Spoorviaduct, één van de vier kunstwerken in de Nieuwe Limmelderweg, de nieuwe verbindingsweg naar de Beatrixhaven. De nieuwe verbinding tussen de A2/A79 en bedrijventerrein Beatrixhaven is een belangrijk onderdeel van A2 Maastricht. Voorheen moest (vracht)verkeer naar de Beatrixhaven via de omliggende wijken rijden om het terrein te bereiken. De ingebruikname van de Nieuwe Limmelderweg is dan ook een belangrijke ontlasting voor de omliggende wijken.

De Nieuwe Limmelderweg loopt vanaf knooppunt Kruisdonk tot
aan het bedrijventerrein Beatrixhaven aan de Galjoenweg en kruist daarbij
-  onder andere - het spoor. Om een snelle en goede verbinding naar de Beatrixhaven te maken, hebben we het Spoorviaduct gebouwd. Zo vormen verbindingsweg en treinverkeer geen hindernis voor elkaar.

Bouwen in fasen

Het Spoorviaduct is gebouwd in fasen, net als bijvoorbeeld de Kolonel
Johnsontunnel en Wielerbaan. Het landhoofd (steunpunt) aan de oostzijde was als eerste aan de beurt. Daarna ging het bouwwerk verder aan de westzijde, bij de Beukenlaan. In het weekend van 2 november 2012 konden de prefab liggers van het brugdek worden geplaatst. Twaalf liggers waren er nodig, elk 44 meter lang, 1,5 meter hoog en zo’n 70 ton zwaar. 
De liggers werden gemaakt in Friesland en per boot naar Limburg vervoerd. 

In cijfers

  • Lengte brugdek: 43,9 meter
  • Breedte brugdek: 13,4 meter
  • Beton: 95 m3
  • Wapening: 27.499 kg
  • Prefab liggers: twaalf stuks, 44 meter lang, 70 ton zwaar
  • Realisatie: begin 2013 – medio 2014
Fotografie: Reen van Beek