MIJLPALEN

22 kunstwerken voor A2 Maastricht

NOG NIET IN GEBRUIK
De bouw van de Paardentunnel begon in januari 2012... De bouw van de Paardentunnel begon in januari 2012...
..en werd al in juni van hetzelfde jaar afgerond ..en werd al in juni van hetzelfde jaar afgerond

DE PAARDENTUNNEL

De Paardentunnel is een onderdeel van de toekomstige Groene Loper en bestemd voor langzaam verkeer. Maar zover is het nog niet: naar verwachting kunnen voetgangers en (brom)fietsers pas in de loop van 2017 via de Paardentunnel onder de Terblijterweg door oversteken. Tot die tijd is de Paardentunnel onderdeel van de route voor bouwverkeer. De vrije doorrijdhoogte van de tunnel is tijdens de bouwfase daarom aangepast naar 4,5 meter, zodat vrachtverkeer eronderdoor past. Dat verandert als de Paardentunnel open gaat voor langzaam verkeer: dan wordt de doorrijdhoogte teruggebracht naar 2,8 meter. 

Van werknaam naar echte naam

De naam 'Paardentunnel' begon als een werknaam en is ontstaan tijdens de 
consultatiefase van A2 Maastricht. Toen werd gezegd dat een paard met kar door deze tunnel moest kunnen rijden. In de eindsituatie is de Paardentunnel namelijk onderdeel van de Groene Loper: een recreatief lint van lindebomen dat door de stad slingert en het Buitengoed Geul en Maas - waar een manege ligt - verbindt met de rest van de stad. Inmiddels heeft de straatnamencommissie van de gemeente Maastricht besloten de naam niet te veranderen. De Paardentunnel is en blijft de Paardentunnel!

In cijfers

  • Lengte: 27,7 meter
  • Breedte: 9,1 meter
  • Bouwmethode: prefab elementen (11 meter breed, 3 meter hoog)
  • Realisatie: januari - juni 2012
Fotografie: Reen van Beek