MIJLPALEN

22 kunstwerken voor A2 Maastricht

NOG NIET IN GEBRUIK

A2 Actueel

Op zondag 27 oktober 2013 vertelde uitvoerder Wout Ederveen meer over de bouw van de fly-over bij Europaplein

FLY-OVER EUROPAPLEIN

Het meest zuidelijke kunstwerk voor A2 Maastricht is de fly-over Europaplein. De fly-over verbindt de toekomstige uitrit van de bovenste (N2) tunnelbuizen met de John F. Kennedysingel. Lokaal verkeer rijdt na aansluiting op het wegennet via de bovenste tunnelbuis en fly-over door naar de John F. Kennedysingel. De nieuwe wegaansluitingen richting fly-over zijn er nog niet: pas als verkeer door de tunnel rijdt, kan de fly-over worden aangesloten op het wegennet. Tot die tijd hangt de fly-over als het ware in de lucht.

Gespannen brugdek

Voor een extra sterk brugdek van de fly-over is niet alleen stalen wapening aangebracht, maar ook afgespannen staaldraden. Deze staaldraden zijn vóór betonstort in mantelbuizen tussen de stalen wapening aangebracht. Zodra het beton een bepaalde sterkte had bereikt werden de draden ‘afgespannen’, oftewel aangetrokken. Deze bouwmethode zorgt voor een sterk dek, dat niet kan doorbuigen. Extra steunpunten voor het bijna 70 meter lange
brugdek zijn dan ook niet nodig.

In cijfers

  • Lengte brugdek: 69,7 meter
  • Breedte: 8,3 meter
  • Beton: 657 m3
  • Wapening: 104.563 kg.
  • Realisatie: mei 2013 – mei 2014
Fotografie: Reen van Beek