MIJLPALEN

22 kunstwerken voor A2 Maastricht

Officiële opening

Op zaterdag 14 september 2013 werden de ecoducten officieel geopend. Bezoekers mochten voor één keer over de ecoducten heen wandelen, onder begeleiding van een gids van Staatsbosbeheer. Lees her meer over de opening van de ecoducten Kalverbosch en Bunderbosch.

A2 Actueel

Bekijk hieronder een aflevering van A2 Actueel van zondag 1 september 2013 over de ecoducten voor A2 Maastricht

ECODUCTEN KALVERBOSCH EN BUNDERBOSCH

De ecoducten Bunderbosch en Kalverbosch, werden gebouwd om de natuur in Buitengoed Geul en Maas (voorheen Landgoederenzone) te versterken. De barrières voor de natuur in dit gebied worden hiermee opgeheven. Het ecoduct sluit naadloos aan op de bestaande natuurgebieden en de ecologische hoofdstructuur. Dieren kunnen dankzij de ecoducten vanuit het Geuldal naar het Maasdal en omgekeerd. 

Ecoduct Bunderbosch overspant de A2 richting Maastricht, ecoduct Kalverbosch de A2 richting Eindhoven. Ze zijn onderdeel van de natuurcompensatie bij A2 Maastricht.

In cijfers

  • Voor ecoduct Bunderbosch is ruim 1300 m3 beton gestort met een totaalgewicht van bijna 3500 ton. 
  • Voor ecoduct Kalverbosch is ruim 1500 m3 beton gestort met een totaalgewicht van bijna 4000 ton.
Liggers voor de brugdekken van de ecoducten in cijfers:
  • De totale lengte van de geladen vrachtauto voor de liggers was:circa 32 meter (6 à 7 assen) voor ecoduct Bunderbosch;
  • circa 54 meter (12 à 15 assen) voor ecoduct Kalverbosch
  • Het totale gewicht van de geladen vrachtauto voor de liggers was:
  • Bunderbosch circa 60-70 ton, Kalverbosch circa 120-140 ton
  • Het gewicht van een enkele ligger bedroeg:30 ton voor ecoduct Bunderbosch, 60 ton voor ecoduct Kalverbosch
  • Het brugdek van beide ecoducten bestaat uit 21 liggers met aan de buitenzijde 2 schuin aflopende randliggers. Dit betekent dat er 23 hijshandelingen nodig waren per brugdek.

Fotografie: Peter Wijnands