MIJLPALEN

22 kunstwerken voor A2 Maastricht

A2 Actueel

Op zaterdag 28 oktober 2012 werd het 'vliegende viaduct' op zijn definitieve plek gereden. Een week daarvoor bezocht A2 Actueel werkvoorbereider Edwin Leenders, die de techniek achter het inrijden van het viaduct uitlegde. Op zaterdag 28 oktober was A2 Actueel bij het inrijden van het vliegende viaduct. Bekijk de afleveringen van zondag 22 en 29 oktober 2012 hieronder terug.

FLY-OVER OVER A2/A79

Het nieuwe viaduct A2/A79 is onderdeel van het knooppunt Kruisdonk. Dit werd zo aangelegd, dat alle verkeersbewegingen mogelijk zijn: verkeer kan nu makkelijk van de A2 naar de A79 en vice versa. Ook werd er een verbindingsweg aangelegd naar het nabijgelegen industrieterrein Beatrixhaven.

Het viaduct werd op zaterdag 27 oktober 2012 op zijn plaats gereden. Een minutieuze technische operatie, die pas één keer eerder werd vertoond in Nederland: op de A5 tussen de Coentunnel en Schiphol. 500 belangstellenden waren aanwezig tijdens de meda-operatie. Met behulp van Self Propelled Modular Transporters - computer gestuurde voertuigen met hydraulische liften - werd het viaduct zo’n 50 meter verplaatst, naar zijn definitieve locatie.

In cijfers

Het dek:
  • is 120 meter lang
  • is 15 meter breed 
  • is 2 meter hoog
  • weegt 3.517 ton
De landhoofden zijn:
  • 14 meter lang 
  • 4,60 meter breed en
  • 1,20 meter hoog

Timelapse filmpjes inrijden vliegende viaduct

Niet één, maar twéé timelapse filmpjes laten zien hoe het vliegende viaduct werd ingereden op zaterdag 28 oktober 2012. Het eerste filmpje is gemaakt door L1 en laat het inrijden van het viaduct vanuit het noorden zien. Het tweede filmpje door A2 Maastricht collega Bjorn Vink, die het inrijden vanuit zuidelijke richting vastlegde. Bekijk de filmpjes hieronder. Of bekijk hier een fotoboek van het inrijden van het vliegende viaduct.
Fotografie: Reen van Beek