ONDERGRONDS

ONDERTUSSEN IN DE TUNNEL...

Geplaatst op 19 november 2015

Eind vorige week een mijlpaal voor de mannen van team Afbouw. De barriers in de tunnel liggen er in. Deze lage betonnen wandjes tegen de tunnelwanden zijn een soort vangrails: ze geleiden het verkeer en zorgen er straks voor dat auto’s niet tegen de tunnelwanden aanrijden. De barriers zitten tegen de zijkanten van alle vier de tunnelbuizen en bij de tunnelmonden. Hiermee is weer een grote klus in de tunnel afgerond. In totaal is er zo’n 19 kilometer barrier aangelegd. En net als bij het betonwerk voor de ruwbouw van de dubbellaagse tunnel, komt daar veel handwerk - in de vorm van vlechtwerk - bij kijken. Nu de barriers klaar zijn, kan team Afbouw beginnen met het asfalteren van de tunnel.

Wist u dat?
De barriers in de bovenste en onderste buizen zijn niet gelijk aan elkaar. In de bovenste buizen voor lokaal verkeer (N2) zijn de barriers breder en hoger dan in de onderste buizen voor doorgaand verkeer (A2). Dat heeft te maken met de maximumsnelheid. Waar verkeer in de onderste buizen straks 100 kilometer per uur mag rijden, ligt die snelheid in de bovenste buizen lager: 80 kilometer per uur. In elke tunnelbuis moet er voldoende ‘doorkijk’ zijn, zodat weggebruikers een goed overzicht hebben op de weg die vóór hen ligt. Die doorkijk - in vaktermen zichtlijn - moet bij een hogere snelheid ruimer zijn. Daarom zijn de A2-buizen breder. Wie tijdens de Dag van de Bouw de A2-tunnel bezocht, heeft dat wellicht opgemerkt. Maar de rijstrookbreedte is voor alle 4 de tunnelbuizen hetzelfde: 3,3 meter.
Bij de aanleg van de barriers komt veel handwerk kijken. Bij de aanleg van de barriers komt veel handwerk kijken.