ONDERGRONDS

ONDERTUSSEN IN DE TUNNEL...

Geplaatst op 13 februari 2015

De ruwbouw van de tunnel is klaar, en de immense tunnelbouwkuip verdwenen. Maar we zijn er nog lang niet. Ondergronds gaat het werk door. Zo houden de mannen van team Afbouw zich onder andere bezig met het inspecteren van de binnenzijde van de tunnelbuizen. Moot voor moot wordt het betonwerk onderzocht op scheurtjes en lekkages. Want hoewel tijdens de bouw al aandacht is besteed aan de waterdichtheid van de tunnel - bijvoorbeeld door het ruwer maken van de stortnaden waardoor het beton beter aan elkaar hecht en door het aanbrengen van voegenbanden tussen de afzonderlijke tunnelmoten - kan het toch voorkomen dat vocht hier en daar binnendringt. Daar waar sprake is van vochtdoorlatende plekken vinden injecties plaats met een speciale vloeistof, zodat het beton hier weer waterdicht wordt. De betonreparaties gaan nog verder. Kleine gaten, in vaktermen ‘conusgaten’, die in de tunnelwanden en -vloer achterblijven na het verwijderen van bekisting, worden gevuld en afgesmeerd. Zo ontstaat een netjes afgewerkte tunnel zonder oneffenheden. Overigens is een tunnel nooit 100% waterdicht. Ook het verkeer neemt water en andere vloeistoffen mee naar binnen. Daarvoor zijn 600 putten in de vier tunnelbuizen voorzien, waardoor het water wordt afgevoerd naar de twee waterkelders.