ONDERRGRONDS

ONDERTUSSEN IN DE TUNNEL...

Geplaatst op 22 juni 2015

Na het agraccen in de tunnelbuizen, kunnen de verkeerslussen - in vaktermen detectielussen - worden geslepen. Een verkeerstechnische klus voor de mannen van team VTTI (Verkeerstechnische en TunnelTechnische Installaties). In het laatste weekend van juni en het eerste weekend van juli gaan zij aan de slag in de bovenste tunnelbuizen. Dag en nacht. “Zo hebben andere collega’s die doordeweeks in de tunnel aan het werk zijn minder last van het slijpwerk”, vertelt Wim Toonen, toezichthouder in de tunnel. “Want het zagen van de lussen levert best wel wat herrie op. Zeker in een besloten omgeving als de tunnel waar het galmt, is dat niet zo prettig.” Omwonenden bij de tunnelmonden hoeven niet te vrezen voor overlast. “Zo ver zal het geluid niet reiken”, aldus Wim. 
 
Later deze zomer volgen de verkeerslussen in het onderste tunnelniveau. In totaal moeten in de tunnel en bij de in- en uitritten 2.000 lussen worden geslepen. Exact op maat. Op de juiste diepte. Netjes afgewerkt. En straks natuurlijk zorgvuldig aangesloten. Als de tunnel eenmaal in gebruik is, houden de lussen de snelheid van het verkeer in de gaten. Zodra een auto langzamer gaat rijden, wordt dit geregistreerd en gaat er een signaal naar de wegverkeersleider in de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat. Die kan meteen de juiste actie inzetten. Meer weten over de werking van de tunnel? Kijk op www.a2maastricht.nl/tunnel